Juridiskt sett är en mopbil snarare är en moped än en bil. Vanligast är att den har en kabin med två sittplatser och en mopedbil kan vara utformad som en liten personbil eller en liten lastbil, det finns många olika varianter. Enligt lagarna i Sverige så räknar man in den i moped klass 1.
Maxvikten för en mopedbil är 400 kg och man får lasta högst 260 kg. Motorns volym är högst 50 cm³ eller en maxeffekt på högst 4 kW (5,4 hästkrafter). Elmopeder är ju tillåtna så en mopedbil får sannolikt drivas med el också, det kommer säkert i framtiden. Mopedbilar drivs vanligtvis av diesel, eftersom reglerna för mopeder då tillåter en större cylindervolym, vilket passar bra i mopedbilar, som väger betydligt mer än en tvåhjulig moped. De modernaste modellerna använder sig av insprutningstekniken Common Rail.
Maxfarten är 45 km/h, precis som en EU-moped klass 1. Mopedbilar ska ha en LGF-skylt baktill.
Åldersgränsen för en mopedbil är 15 år och man måste ha tagit ett AM-körkort för moped klass 1 (EU-moped). Mopedbilen behöver inte genomgå kontrollbesiktning, och den är inte belagd med fordonsskatt. Detta gör att om man inte är behov av en ”riktig” bil så kan detta vara ett mycket ekonomiskt alternativ.
Mopedbilar är än så länge rätt dyra om man jämför med vanliga personbilar, detta beror på små tillverkningsserier och motorerna är rätt dyra. Kombinationen att bygga en modern mopedbil med godtagbar säkerhet och ändå hålla sig under viktgränsen på 350 kg är bidragande orsak till kostsam produktutveckling.